Mert csak az a jó, amit én csinálok és készítek a családom számára!

2012. március 3., szombat

Házi natúr - és görög joghurt

A napokban ismét nyaggattak a fiúk a joghurttal. Hát mit mondjak? Hó vége van. De azért rákerestem a neten, és fantasztikus dolgokat találtam, majd vettem egy doboz natúr élőflórás joghurtot, és magam álltam neki elkészíteni. De előbb megmutatom, milyen lett:


 Natúr joghurt:
 1 l tej
2-3 ek élőflórás natúr joghurt

Mivel én házi tej mániás vagyok, mert az ugyebár biztosan 100% tejet tartalmaz :), így én ezzel ajánlom. De el lehet készíteni boltiból is, csak oda kell rá figyelni, hogy hány %-a valódi tej. Az oltóanyag maga egy doboz élőflórás joghurtból 2-3 ek-nyi. 

A tejet lassú tűzön fel kell forralni, majd vissza kell hűteni, míg kéz meleg nem lesz. Ekkor egy jól zárható üvegbe kell önteni, és beletenni a 2-3 ek natúr joghurtot, majd lezárni. Ezután már csak jól össze kell rázni, és egy kisebb plédbe, pokrócba beletekerni, majd meleg helyre tenni (pl: nyáron ablak elé, télen fűtőtest közelébe). 5-6 óra elteltével elkezd sűrűsödni. Mivel ekkor még egy kissé langyos, kiteszem a konyhaasztalra a pléddel együtt, s hagyom kihűlni, majd hűtőbe teszem, ahol 3-7 napig is eltartható - már, ha addig el nem fogy! :)))

Görög joghurt:

Ugyanúgy készül, mint a natúr joghurt, de a különbség, hogy a dermedés után a kicsapodó felesleges vizes valamit,le kell róla önteni.
Reggelre olyan sűrű lett, hogy könnyen leönthettem volna róla. 
A másik eljárás, ha egy szűrőruhába (cseh tetra pelenka) tesszük, és lecsöpögtetjük. Bár, ha jól összeáll, akkor erre nincs is szükség.

Tudnivalók a joghurtról:
Sajnos vannak olyan élőflórás natúr joghurtok, amiken fel van tüntetve ez a jelölés, de mégsem tartalmazza. Ezt úgy tudhatjuk meg, hogy 5-6 óra elteltével nem kezd el sűrűsödni, ha 10-12 óra után se áll be ez az állapot, akkor sajnos nem volt benne. Én Farmer joghurtot használtam, és szerencsére jó volt. :)

A következő adag elkészítéséhez oltóanyagként a saját joghurtunkat használjuk.

Ízesítés:
Szinte korlátlan a lehetőségek tárháza: tehetünk bele lekvárt, gyümölcsöket, csokoládé darabokat.

A fiaim egy kissé megosztottak voltak vele: Botond a tálkát szinte kinyalta, míg Hunor egy-két falat után boltit követelt. De mivel "szívtelen" vagyok :)))), ha törik, ha szakad akkor is megszerettetem vele, mert ez semmiféle hozzáadott vitamint, meg E jelű vegyszereket sem tartalmaz! Továbbá  a család többi tagjának is felkeltette az érdeklődését, úgyhogy ha nem itthon eszi, akkor máshol, de biztos meg fogja szeretni! :DDD


Legközelebb kefírt szeretnék készíteni, de ahhoz még most tenyésztik a gombákat, és mondanom se kell, 6. vagyok a várólistán! De ha megszerzem, elkészítem, szaporítom, és adok belőle bárkinek, aki szeretne.

További szép napot!

4 megjegyzés:

  1. Era, alig vártam, hogy kipróbálhassam, és mondhatom nagyon bejött!! Többet boltit biztos nem :)) Köszi a receptet!

    OFF:kefírgomba: mivel a joghurthoz vettem házitejet - ami jó zsíros volt - azt használtam kefírnek is. És szomorúan tapasztaltam, hogy a 1,5 l tej kb.fele savó lett. Ezt előtte a bolti 1,5-2,5 zsírtartalmú tejnél nem tapasztaltam. Ott szépen le tudtam önteni az aljáról a savót (ami minimális volt), de a házitejből nekem ez nem jött jól össze. Gondoltam leírom még Neked, mivel írtad, hogy Te házitejet veszel. Azért ha kipróbálod (gomba) írd meg mi lett a tapasztalatod, hátha csak változtatni kellene valamin...

    VálaszTörlés
  2. Nem baj, ha annyi rajta a savó! Nekem legalábbis. :) Ingyen van. Aputól kapjuk a tejet. Tudod, őstermelő (juhász) és a gazdaságban mindent tart az egész nagy családnak! :))) Vagyunk is rá szép számmal: 3 tesóm van, ebből kettő már családos, az öcsém viszont még egyedülálló. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ohh, akkor már értem! Tök jóó!! Szép nagy család vagytok, biztos van élet a vasárnapi ebéd körül :)

      Mihez kezdesz a savóval? Azt is felhasználod valamire?
      Akkor viszont jól fog működni a kefírgomba nálad :)

      Törlés
    2. A péksütikbe: kifli, zsömle fel lehet használni, de ha jól emlékszem, akkor a Kifőztünk magazin augusztusi különszámában (kenyérünnep, benne a nemzet kenyere) van egy kenyérféle is amibe kifejezetten ezt írják.

      http://www.kifoztuk.hu/

      Itt megtalálod: 2011. különszám

      Sajnos nagy az elfoglaltsága a családnak, így csak ünnepekkor ülünk össze, de a tanyában bármikor tudunk találkozni, ha esetleg dédinél nem futunk össze. :)

      Törlés