Mert csak az a jó, amit én csinálok és készítek a családom számára!

2012. október 12., péntek

Házi vegeta

Most lett teljesen kész, de amúgy ezen dolgozom már lassan 2 hónapja! Irtó lassan száradnak a zöldségek, mióta nincs meleg, bár most, hogy begyújtottunk, már ez sem lehet probléma! :) Annyi mindent szárítunk jelenleg, hogy nincs szabad gáztepsim se! Még a fürdőben, a konvektoron (mert ott még az van) is paprika szárad, no meg a kandallón, az eresz alatt is van 4-5 füzér, meg a garázsban is! Szegény zöldségem is épp, hogy elfér a paprika mellett a fürdőben! Ő már a második adag a szárításban, de lesz még hozzá egy adag sárgarépa is! Az a jó ebben a vegetában, hogy akármilyen maradék zöldség keletkezik a konyhában, azt simán bele lehet tenni, miután megszáradt! :)

Rengeteg mindent szárítottam hozzá! Az össz. súlya: 4-5 kg körül mozog. Azért kb, mert kiakadt kis konyhai mérlegem! :D Az üveg, amiben benne van ,3-4 literes, szóval elég nagy!



Nem sok sót tettem hozzá, kb 15 evőkanálnyit, de nyugodtan mehet még mindig bele, mert édes! Az ételeknek rendkívül finom ízt ad!!!

Hozzávalók:
2,5 kg sárgarépa
2,5 kg petrezselyemgyökér zöldjével
3 nagy zeller zöldjével
3-4 db karaláb
1 fej karfiol
2-3 fej vöröshagyma
4-5 fej fokhagyma
5 kg paprika vegyesen
só ízlés szerint

1-1 zacskónyi rozmaring, koriander, majoranna
2 zacskó lestyán
(jövőre saját termesztésűt akarok bele)

A zöldségeket alapos mosás után, de pucolás nélkül reszeltem le, majd szárítottam, végül teljes száradás után daráltam. Azért nem pucoltam meg, mert így nem pazarolok semmit sem az értékes hozzávalókból. Különben is nagyon sok lenne a zellergumó hulladéka, amit valljunk be, pocsékolás lenne kidobni!

Próbáljátok ki, mert ebben biztos nincs sok-sok E adalék!

E

Kiegészítés:
A lestyán hiányzott még a vegetából, mint azt utóbb megtudtam egy kedves ismerősömtől. Sajnos a kertünkben még mindig nincs ilyen növény, ezért boltban vásároltam 3 zacskó lestyánt. 2 zacskóval borítottam bele a vegetámba, jól összeráztam, és láss csodát: pont olyan lett az illata, mint a bolti változatnak! A maradék 1 zacskó jelenleg a fűszergyűjteményem gyarapítja. :)

Hálásan köszönöm, neked kedves ismerősöm, hogy általad tökéletesíthettem!

További kiegészítés:
Tudtátok, hogy a Maggi kockáknak mennyi a szárított zöldségtartalma? Ledöbbenve olvastam, hogy az Erőlevesé kemény 2%, míg a Szárnyashús-leveskockáé 0,9%!!!!! A többi mind-mind ízfokozó, só, keményítő! 
Ezért tettem 1-1 zacskó rozmaringot és majorannát is bele. Az íze fenomenális!!!! Épp húsleves rotyog a fazékban, aminek az íze sokkal jobb lett tőle! Mivel jót tesz neki a koriander is, így azt is őrlök bele. Abból is 1 zacskónyit teszek bele, miután jól összetörtem! :) 

Kiegészítés 2013:
 Az idén újabb növényekkel gazdagítottam a vegetát: vetettem céklát, paszternákot, zöldséget, sárgarépát, karalábét. Ezeknek a leveleit (kivéve a paszternáknak, mert az nem ehető) is felhasználtam száradás után, megőrölve. A különböző leveszöldségeket is jól megmosom hámozás előtt, és a héját félreteszem száradni, majd ezt is beleteszem. Szinte minden mehet bele, amit el tudunk benne képzelni! (A krumplit hanyagolnám!)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ötlet saját házi vegetát készíteni. Eltudom képzelni milyen finom, na és azt is hogy mennyi helyre, és időre volt szükséged a szárogatáshoz.

    A pitypangmézről pár szó. Most fogyott el a napokban, de szinte mindenbe azt használtam. Egyáltalán nem kristályosodott meg, nagyon finom, és folyós maradt. Tavasszal remélem megint virítani fog a kertem a pitypangtól, és megint készülhet a méz, de sokkal több mint idén.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Most kaptam egy tippet, hogy lestyán hiányzik belőle. Állítólag az adja a jellegzetes ízét a vegetának. Mivel jövőre kapok tövet, így teszek majd bele akkor. Kíváncsi vagyok, milyen lesz?!

    Nálunk is volt egy dugi üveg a pitypangmézből, de elfogyott egy hónapja, mikor betegek voltak a gyerekek. Jövőre én is többet teszek, az már biztos! Itt se kristályosodott ki, és ugyanolyan folyós maradt, mikor készítettünk. De jövőre teszek fahéjasat is, mint te! :D

    VálaszTörlés