Mert csak az a jó, amit én csinálok és készítek a családom számára!

2012. február 29., szerda

A tökéletes kenyér

"Ne kísérletezz tovább! Ez a tökéletes!" Hangzott el kedves férjem szájából, mikor először szeltem fel a legújabb kenyerem.

Módosítottam a hozzávalókon, hogy a lehető legkevesebb anyagköltségű kenyeremet süssem meg, ami még ízben is hasonló a bolti kenyérhez. Büszkén jelentem: SIKERÜLT!
A formája sokkal szebb, nagyobb, mint az eddigiek, és a bélzete pedig könnyű és lágy.
A bemetszését is ennek megfelelően változtattam. Így lett kereszt a kenyeremen. :)




A fiúk alig várták, hogy kihűljön. Még kicsit meleg volt, mikor megkezdték az egyik oldalát. Mondanom se kell, a szebbiket!  A fenti képen egy kissé látható: a közepe tájékon úgy kb egy - másfél tenyérnyi darabot ettek ki az oldalából, de olyan gyorsasággal, hogy én nem is láttam! De legalább megkóstolhatták! :)
Igaz, szeretettem volna felülről is lefényképezni, de így érjétek be ezzel. :)


A kenyér alapjának a már kész öreg tésztám vettem elő a hűtőből. Mivel ez rozslisztes, nagyon kellemes, finom ízt ad a kenyérnek. A tésztát magát kevertem: fél-fél arányban kenyér- és finom lisztet használtam.

Ezzel az aránnyal 1 kg BL 80-as kenyérlisztből, 4 kg kenyér süthető. Átlag 3,5 kg kenyeret eszünk meg hetente, így a finomliszttel, rozsliszttel és egyéb hozzávalókkal együtt az anyagköltségem kb. 500 ft / hét. Persze ehhez még hozzá jön a gáz, de még akkor is olcsóbb, mint a bolti. Abból sajnos többet kellett mindig vennünk, mert nagyon gyorsan megszáradt. Ez a kenyér viszont - zacskóban tárolva - 3-4 napig is friss marad! Tehát 270ft/kg-os bolti kenyér árral számolva, amiből 5 kg-ot is megvettünk hetente, az nagyon sokba került: 1350 ft. Ehhez képest harmadáron kihozom!


 Öreg tészta:
45 dkg BL-55 liszt (sima liszt)
5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
3 dl langyos víz
1 tk cukor
1 dkg élesztő
10-12 órán át kell érlelni. A maradékot hűtőben, zárt dobozban kell tárolni. Bármihez fel lehet használni.

Kenyér hozzávalói:
25 dkg BL-55 liszt (sima liszt)
25 dkg BL 80-as kenyérliszt
2 tk só
1 tk cukor
3 dl langyos víz
1 dkg élesztő
2 ek olaj
25 dkg öregtészta

A hozzávalókat 20 percig dagasztottam a kenyérsütőben, átgyúrtam egy kicsit, majd egy tálba téve, meleg helyen kelesztettem a duplájára. Így nem kellett megforgatni 20 perc után, ugyanis ennyi idő kellett neki, míg kellő méretű lett. 
Lisztezett munkaasztalon ellapogattam a kezemmel, majd behajtottam a széleit. Az egyik végénél a tésztát tovább keskenyítettem, mígnem az egész egy háromszög forma nem lett. Aztán ennél a végénél elkezdtem feltekerni, de úgy, hogy közben a széleit aláhajtottam. Erről képet itt láthattok.

A jénait kiolajoztam, majd belehelyeztem a kenyeret. Fedő alatt a duplájára kelesztettem. Ekkor bevágtam a tésztát.
A kandalló előtt tovább kelesztettem, szintén fedő alatt. Mikor szépen kinyíltak a vágások, akkor jól bespricceltem a kenyeret és a fedőt vízzel, lefedtem, és már mehetett is be sülni. Kb 45-50 percig sütöttem. Nem néztem. Amit figyeltem, az a kenyér színe volt. Mikor jónak láttam, levettem a fedőt róla, és további 8-10 percig sütöttem. Miután kész lett vízzel spricceltem le ismét.

Kiegészítés:
Sikerült szilikonos sütőpapírt vennem, így azt használom a jénaiban olaj helyett. Sokkal jobb, mint bármilyen másik zsírpapír, vagy olaj!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése