Mert csak az a jó, amit én csinálok és készítek a családom számára!

2012. február 19., vasárnap

Fehér kenyér

Megsütöttem életem első kézzel formázott kenyerét! Jipijééééééé!!!!

Eddig csak gépben készítettem, na jó már kb 4 éve nem, kenyeret. Miután megszületett Botond egyáltalán nem volt rá se időm, se kedvem. Az igazán nem volt valami jó, így inkább visszaszoktunk a boltira.

Az elmúlt hetekben bátorkodtam egy kicsit Limarát megtekinteni, bár rajta kívül nem sok gasztorbloggert ismerek, talán csak 4-5-öt. Rájöttem, hogy hihetetlen mennyiféle péksütije van, no meg Jól bevált fehér kenyere! :) Már egy hete motoszkált bennem, hogy meg kellene sütni, de könnyebb és gyorsabb volt elmenni a boltba kenyérért. :)

Aztán ma szembesültünk a ténnyel: elfogyott a kenyerünk!
Ezért ma reggel gyorsan nekiálltam kenyeret készíteni. Mondanom se kell, öreg tészta kell hozzá, ami 10-12 óra alatt érik be hozzá. Kész, frászt kaptam! De azért belevágtam. A konvektoron - ugyanis van 1 ebből, méghozzá a fürdőben - gyorsan 5 óra alatt elkészítettem, majd nekiálltam, megdagasztottam, kelesztettem, formáztam, spricceltem, meg ami még szóba jöhet, és ez lett belőle!

Lemértem: 1 kg pontosan!
Egy baj van vele! Még forró, és nem tudom megkóstolni! :) Pedig ropogós a héja, és az illata......mennyei!

Pecsenyés jénaiban sütöttem, pontosan annak a tetejében. Az alja most fedőként szolgált. :) De tökéletes!!! Így legközelebb is lesz belőle!

Öreg tészta:
50 dkg kenyérliszt
3 dl langyos víz
1 tk cukor
1 dkg élesztő

10-12 órán át kell érlelni. A maradékot hűtőben, zárt dobozban kell tárolni. Bármihez fel lehet használni.

Kenyér hozzávalói:
50 dkg kenyér liszt
1 tk só - ha nem szereted nagyon sósan :)
1 tk cukor
3 dl langyos víz
1 dkg élesztő
2 ek olaj
25 dkg öregtészta

A hozzávalókat 20 percig dagasztottam a kenyérsütőben, átgyúrtam egy kicsit, majd egy tálba téve, meleg helyen, kelesztettem a duplájára. Így nem kellett megforgatni 20 perc után, ugyanis ennyi idő kellett neki, míg kellő méretű lett. 
Lisztezett munkaasztalon ellapogattam a kezemmel, majd behajtottam a széleit. Az egyik végénél a tésztát tovább keskenyítettem, mígnem az egész egy háromszög forma nem lett. Aztán ennél a végénél elkezdtem feltekerni, de úgy, hogy közben a széleit aláhajtottam. Erről képet itt láthattok.

A jénait kibéleltem sütőpapírral, majd erre helyeztem a kenyeret. Fedő alatt a duplájára kelesztettem. Ekkor bevágtam a tésztát, ami elég mélyre sikeredett, de így is szép! Legközelebb óvatos leszek. :)
A kandalló előtt tovább kelesztettem, szintén fedő alatt. Mikor szépen kinyíltak a vágások, akkor jól bespricceltem a kenyeret és a fedőt vízzel, lefedtem, és már mehetett is be sülni. Kb 1 órán át sütöttem. Nem néztem. Amit figyeltem, az a kenyér színe volt. Mikor jónak láttam, levettem a fedőt róla, és további 8-10 percig sütöttem. Miután kész lett vízzel spricceltem le ismét.

Megjegyzés: 
Legközelebb nem zsírpapírt teszek alá, hanem jól kikenem olajjal. Nem szeretem, mert úgy bele tud ragadni, hogy alig bírom leszedni róla.

 Kiegészítés:
Sikerült szilikonos sütőpapírt vennem, így azt használom a jénaiban olaj helyett. Sokkal jobb, mint bármilyen másik zsírpapír, vagy olaj!

2 megjegyzés:

  1. Era! Meghoztad a kedvemet a kenyérsütéshez!
    (Zsírpapír: szilikonosat vegyél, az nem ragad bele! Most már annyiféle van, hogy jól meg kell nézni, mert van, ami sz..t sem ér!)

    VálaszTörlés
  2. Akkor rossz helyen lakom! Itt csak a sz.r van! :( De köszi a tippet! Kutakodom egy kicsit a nagyvilágban! :)

    VálaszTörlés