Mert csak az a jó, amit én csinálok és készítek a családom számára!

2012. február 23., csütörtök

Rozskenyér

A napokban beszélgettem a facén a barátnőm anyukájával, aki azt tanácsolta, hogy próbáljam meg sima liszt és rozsliszt keverékéből. Ők már régóta így készítik. Ezért másnap neki is álltam, és egy rozsos öregtésztát is összehoztam, majd két nappal később megsütöttem a rozskenyeremet.

Egy kicsit féltem tőle, mert nagyon lassan akart kelni. A rozs egyébként is jó nedvszívó képességgel rendelkezik, így mindjárt érthető is. Mire kész lett, mondanom se kell, nem csalódtam.

 

Öreg tészta:
45 dkg BL-55 liszt (sima liszt)
5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
3 dl langyos víz
1 tk cukor
1 dkg élesztő
10-12 órán át kell érlelni. A maradékot hűtőben, zárt dobozban kell tárolni. Bármihez fel lehet használni.

Kenyér hozzávalói:
45 dkg BL-55 liszt (sima liszt)
5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
2 tk só
1 tk cukor
3 dl langyos víz
1 dkg élesztő
2 ek olaj
25 dkg öregtészta

A hozzávalókat 20 percig dagasztottam a kenyérsütőben, átgyúrtam egy kicsit, majd egy tálba téve, meleg helyen kelesztettem a duplájára. Így nem kellett megforgatni 20 perc után, ugyanis ennyi idő kellett neki, míg kellő méretű lett. 
Lisztezett munkaasztalon ellapogattam a kezemmel, majd behajtottam a széleit. Az egyik végénél a tésztát tovább keskenyítettem, mígnem az egész egy háromszög forma nem lett. Aztán ennél a végénél elkezdtem feltekerni, de úgy, hogy közben a széleit aláhajtottam. Erről képet itt láthattok.

A jénait kiolajoztam, majd belehelyeztem a kenyeret. Fedő alatt a duplájára kelesztettem. Ekkor bevágtam a tésztát.
A kandalló előtt tovább kelesztettem, szintén fedő alatt. Mikor szépen kinyíltak a vágások, akkor jól bespricceltem a kenyeret és a fedőt vízzel, lefedtem, és már mehetett is be sülni. Kb 45-50 percig sütöttem. Nem néztem. Amit figyeltem, az a kenyér színe volt. Mikor jónak láttam, levettem a fedőt róla, és további 8-10 percig sütöttem. Miután kész lett vízzel spricceltem le ismét.


Az íze más, mint a fehér kenyéré, kissé savasnak tűnik nekem. Igazi kuriózum, de azért mi maradunk a fehér kenyérnél. Hiába, azt jobban szeretjük! :) De arra is van már variációm, úgyhogy legközelebb azt hozom!


További szép estét!

 Kiegészítés:
Sikerült szilikonos sütőpapírt vennem, így azt használom a jénaiban olaj helyett. Sokkal jobb, mint bármilyen másik zsírpapír, vagy olaj!

1 megjegyzés:

  1. FAntasztikus!! Köszönöm a receptet! Alig várom, hogy kipróbálhassam én is!

    VálaszTörlés